Do Kendricka Lamarja prideva nekoliko kasneje. Kako se sami ubadate s spomini in zakaj se vsi skupaj vse pogosteje vračamo v boljšo preteklost?
Če pogledam vase, izključno zaradi mladosti. Pogosto sem razmišljal, zakaj. V mojem primeru je celo tako, da me vsaka pesem ponese nazaj v tiste čase in preko tega se spomnim, kje sem bil v trenutku, ko se mi je porodila ideja zanjo. Vidim Dubrovnik in se spomnim mladosti, ko smo hodili na Kolezijo in podobne kraje. Te trenutke povežem z glasbo oziroma me glasba poveže s temi trenutki. Eno brez drugega ne gre. Zatečem se k razmišljanjem, spominom, kako sem takrat dojemal kako glasbo in kako jo dojemam danes. In kaj se je zgodilo vmes? Dozorevanje!
Pri ponatisih se vedno pojavijo problemi z izvirnimi posnetki, s trakovi. Kako je bilo v vašem primeru?
To je bil najtežji del celotnega projekta, naporen in zapleten. Najprej me je presenetilo, da določene založniške hiše, ki so lastnice trakov in bi jih morale imeti v arhivu, teh nimajo! Porazgubili so se, bog ve, kam, nihče ne ve, kaj se je z njimi zgodilo. Masterjev sploh ni bilo, shranjene sem imel le presnete trakove. Tako se je zgodil posrečen jugo trenutek, saj smo povezali PGB RTB Beograd, Jugoton in ZKP RTV Ljubljana, če naslovim založbe s takratnimi imeni. Nobena izmed njih ni oteževala stvari, takoj so bile vse za stvar. Lepa nostalgična nit se je stkala med nami, na plano prinesla nekaj spominov na druženja in veseljačenja brez vsakršnih obremenitev. Dobiti trakove je bilo mukotrpno delo. Brskali smo povsod in tako sem odkril celo nekaj trakov, za katere sploh nisem vedel, da obstajajo. Aco Razbornik je na koncu intenzivnega iskanja namreč našel nekatere demo posnetke v angleščini iz časa, preden smo šli snemat v ZDA. To je bil – kot ga naslavljam sam – prvi September, ki ga je tvorilo okostje skupine: Braco Doblekar, Tihomir Pop Asanović in jaz. Najdeni posnetki, skladbe s prvega albuma, so bili iz tega obdobja, najbolj zanimivo pa je, da jih izvaja druga, primorska postava Septembra. Link do teh posnetkov je na spletu, a so tako slabi, da se jih ni dalo uporabiti za realizacijo še angleškega albuma. Ko smo trakove poslušali v studiu, nas je zagrabila panika, saj smo pod njimi slišali neka poročila in oddajo o gospodarstvu. Takoj sem se spomnil, kako se je nekoč snemalo: trakovi so bili dragi in jih je primanjkovalo, kar smo dopoldne posneli v studiu 14, je druga ekipa popoldne presnela s svojo oddajo.
Presneto dobro poznam ta občutek. Ko sem v osemdesetih snemal pesmi z radijskih postaj, se mi je utrgalo, ko so jih špikerji kakorkoli povozili. Če pa danes poslušam iste trakove in med skladbo zaslišim »v Splitu Hajduk – Budučnost ena proti nič, medtem ko v Zenici Čelik – Svoboda sedaj že nič proti dva«, je s historičnega vidika to čisto zlato.
To se mi je že pripetilo, ko sem delal svojo, solistično zgodbo, album Bendologija. Med iskanjem posnetkov – preden si vklopil diktafon in sva govorila o skupini Mladi levi in Vasku Repincu – sem odkril posnetek Levov in na enem izmed njih nekdo blazno igra na trombon, čeprav ga v izvirnem aranžmaju ni bilo. Ugotovil sem, da je šlo za enega od presnetih trakov, ki smo ga tokrat mi uporabili in snemali čezenj. Kar je bilo pri vsem tem najbolj zabavno, je, da je bil ta trombon v intonaciji s skladbo, tako da se je povsem vklopil v pesem. Zato smo ga pustili na posnetku. Še danes ne vem, kdo je avtor te solaže. Zaključim lahko, da obstaja, sicer redka, tudi dobra plat neštetih presnemavanj.
Kje ste skupino September videli oziroma slišali v drugi polovici sedemdesetih, tako v prostoru Jugoslavije kot širše, saj ste imeli pohvalno kariero v tujini? Nenazadnje je bila v ZDA posneta vaša druga plošča.
Ravno večglasno petje je tisto, kar je navdušilo raperskega težkokategornika in zvezdnika Kendricka Lamarja, da si je sposodil in zankal odlomek iz vaše pesmi Ostavi trag. Kako je potekala in se odvila ta velika zgodba?
Prišlo pa je do še enega sodelovanja, do pred kratkim nisem videl zanj: v pogovoru pred intervjujem ste dejali, da ste snemali tudi s Tino Turner.
Zgodba je zanimiva, a sem še vedno pod zavezo, da vsega ne smem izdati. Lahko pa povem, kako je do tega prišlo. Tino Turner sem spoznal že v Hali Tivoli leta 1974, a je šlo za bežno poznanstvo. V Puli je potekal filmski festival, kjer je Franci Slak predstavljal film Eva (1983), v katerem sem imel glavno moško vlogo. Vse je bilo razpuščeno, čista norišnica, dokler me niso neki ljudje pocukali za rokav, če se lahko pogovorijo z menoj. Nisem jih jemal resno, predlagal sem jim, da se raje vsi skupaj zabavamo naprej. Čez dva dni so znova pristopili in vprašali, če sem že prišel k sebi, ker bi se radi pogovorili z menoj. Takrat sem dobil občutek, da je zadeva bolj resna, kot sem sprva predvideval. Zelo precizno so mi razložili, da je govor o reklamnem spotu za Pepsi Colo in da je glavna protagonistka Tina Turner. Spote so snemali za vsak kontinent in regije posebej, zato so iskali nekoga za Balkan. Španijo je predstavljal Julio Iglesias, za Balkan in Jugoslavijo pa so poleg mene v ožji izbor prišli Zdravko Čolić, Dado Topić in Željko Bebek. Prva rockerska grla, so rekli, zato sem takoj odvrnil, da sebe v tem primeru ne bi izbral, a se niso pustili prepričati, kajti povedali so mi, da so producenti že izbrali mene, ker iščejo osebnost. Nisem vedel, v čem je štos, saj so vsi našteti odlični pevci. Sem pa takrat prvič videl, kaj pomeni marketing, kaj vse to potegne za seboj. Kot oseba postaneš artikel in nič drugega. Iskali so širšo, celostno prepoznavnost in zaključili, da sem najprimernejši. Poleg glasbe sem bil namreč športnik, nogometaš, igral sem v filmu, študiral na likovni akademiji, vse to je bilo skoraj pomembnejše kot to, da sem pevec. Prepričevali so me tudi, da dobro izgledam. Ko so mi povedali, s kom bom sodeloval, sem si pri sebi takoj dejal, da se bo treba speglat. Prišlo je do srečanja, tukaj pa sem pod zavezo … Vsak izvajalec je pel v svojem jeziku, Tina pa je vmes presekala skladbo z vzklikom »we got a taste«. Snemanje je trajalo teden dni. Nisem mogel vedeti, kako ogromen scenarij je bil sestavljen za približno minuto dolgo reklamo. Zanimivo je, da sem v šestdesetih posnel tudi reklamo za največjega konkurenta Pepsi Cole, Coca Colo. V tem primeru je šlo za avdio posnetek.
V glasbenem studiu s Tino Turner nista bila?
Ne, samo na snemanju reklamnega spota.
Kako so na skupino gledali v ZDA, kako so vas obravnavali? Kakšen odnos so razvili do vas, recimo temu – eksotov?
Preden smo prišli v ZDA, Američani niso veliko vedeli o nas. Spominjam se anekdote ob prihodu v New York, ko so nas promotorji namestili v zelo uglednem hotelu, v katerem je soba na noč za eno osebo stala 178 dolarjev. To se mi je zdelo naravnost pretirano, zato sva šla z Asanovićem čez cesto, da preveriva, kakšne so cene v manjšem motelu, in ugotovila, da tam prenočišče stane 14 dolarjev na osebo. Že smo hoteli pobrati opremo in se preseliti, ko nas je zaustavil promotor in vprašal, kaj se gremo. Povedal sem mu, kaj nas moti, in nas je samo hladno zavrnil, da se to nas čisto nič ne tiče. »Vi ste sem prišli koncertirat, to je vaša služba, za vse ostalo bomo poskrbeli mi. Vi ste atrakcija iz Evrope, vodilni rockovski bend,« me je okrcal. Njegova izjava se mi je zdela sila pretirana, zato sem rekel, da je v Evropi še veliko odličnih rockovskih skupin. »Na vas je, da igrate, da ste čim boljši, naša stvar pa, da tržimo.« Skratka, ni se dal prepričati in premakniti niti za milimeter. V ZDA so nas takoj postavili na realna tla. Ko smo posneli material za ploščo, me je omenjeni impresarij ustavil in dejal, da bom moral še malce ostati v ZDA, ker bomo besedila malce fonetično popravili. Od mladih let sem dobro govoril angleško, zato se mi je zdelo njegovo gnavljenje povsem odveč. Odvrnil mi je, da če bi bil jaz Charles Aznavour in bi imel francoski naglas, potem bi bilo vse v redu. Ali pa italijanski pevec in bi zavijal po neapeljsko. V tem primeru se take zadeve oprostijo, vi – se pravi mi – pa prihajate iz »middle of nowhere«, skoraj nihče ne ve, kje je Jugoslavija, kje je Ljubljana, zato morate kot skupina in posamezniki delovati čim bolj ameriško, kot pravi ameriški rockovski bend.
Še nekaj je značilno za skupino September: članstvo je bilo stalno na prepihu, glasbeniki so prihajali in odhajali. Zakaj takšna dinamika?
Zaradi iskrenosti do glasbe. Nastali smo iz čiste ljubezni do muziciranja in eksperimenta, ker smo hoteli na enem mestu združiti jazzovske, rockovske, soulovske in latino zgodbe. Ustvarili smo največ, kar smo razumeli in znali v tistem obdobju. Po prvem albumu in turneji smo videli, da smo dosegli vse, kar smo v danem trenutku lahko. V skupino so prišla vabila v Big Band. Peter Ugrin, Čarli Novak in Ratko Divjak so odšli, preostali pa smo se vprašali, kako naprej. Spoznali smo, da smo v tej formaciji naredili največ, kar smo lahko, novega materiala za naprej pa nismo imeli. Časa ni bilo, če bi ga imeli, bi takoj nadaljevali, tako pa smo enostavno obstali. Se bomo že srečali enkrat v prihodnosti. In na koncu smo se zares, čez leta v Yu-Rock selekciji. Ničesar nismo hoteli narediti na silo in takšna odločitev se mi je zdela pravilna. Pri drugi postavi skupine September, ki je bila karakterno čisto drugačna, pa je prišlo do prenasičenosti. Celih devet mesecev smo bili na turneji, nekaterim so se v tem času rodili otroci, ki jih sploh še niso videli. To se je zgodilo čez noč, ko smo prišli iz ZDA. Ostali smo samo Braco, Pop Asanović in jaz, napovedanih pa je bilo še dvanajst velikih koncertov. Šli smo na Otočec, kjer sem poklical bobnarja Čoča (Tone Dimnik), jazz kitarista Anteja Mažurana iz Zagreba in basista Daneta Gančeva. Še isto noč so prišli na Otočec, program smo vadili do štirih zjutraj in naslednji dan že odpotovali na koncert v Subotico. To je bila res nora, prava fusion ekipa. Veliko je bilo improvizacije, ker enostavno ni bilo časa, da bi zadeve uigrali in izpilili. Igrali smo tako, kot bi Johna McLaughlina poslušali cel dan – saj se ti zmeša! Še sami nismo najbolj zastopili, kaj smo počeli. Zelo pri srcu mi je postava, s katero smo leta 2014 nastopili na Nishville Jazz Festivalu. Po povabilu sem se odločil, da zberem skupino, vendar samo v kombinaciji z mladimi glasbeniki, ki so boljši od nas. Takoj sem pomislil na Primoža Grašiča, Janija Haceta, Janija Modra, Nejca Škofica, Blaža Jurjevčiča, Jana Gregorko, Žigo Kožarja, ob njih pa na izvirne člane, ki so vokalno še sposobni in dovolj živi za tovrstno avanturo, kot so Marinković, Ogrin in Doblekar. Eksperiment se je na koncu izkazal za zelo uspešno zgodbo in je bil svojevrsten pokazatelj za naprej, saj imam novega materiala vsaj za en album. Morda celo dva. Če potegnem črto pod vsemi postavami, lahko zaključim, da je bila vsaka postava Septembra povsem drugačna.
Nasploh so vsi vaši projekti imeli kratek rok trajanja ...
… in to zaradi ničesar drugega kot iskrenosti do glasbe. Ko smo dali svoje, povedali vse, smo odšli naprej ali zadevo nadgradili. To je pomenilo nekatere menjave, odhode ali nove prihode v skupino. Vedno sem hlepel po nečem več. Mladi levi smo vrhunec doživeli z brass sekcijo, potem sem odšel k Generalsom, kjer sem se srečal z orglami Hammond in novimi zvoki. Tam sem spoznal, da moram skladati svojo glasbo, če hočem napredovati. Že pri Generalsih, ko smo bili v Švici, sem v glavi imel Gvendolino, in ko sem se vrnil domov, sem zbral skupino Srce in zadevo posnel. V umetnosti je najpomembnejši klic po novih znanjih in napredovanju. Če si statičen, ni napredka.
Če na hitro preletimo pot skupine September, lahko zaključimo, da se vam je v štirih letih veliko dogajalo in zgodilo. Marsikatere skupine v precej daljšem obdobju nimajo tako živahne in pestre dediščine dogodkov. S historičnega vidika izmed vseh zagotovo izstopa vaše gostovanje na Kubi.
To je zares posebna zgodba. September smo bili del jugoslovanske delegacije, ki je štela 178 predstavnikov. Povabljeni smo bili na mladinski festival, ki je vsako leto potekal drugje, in tako je na vrsto prišla Kuba. Vse republike Jugoslavije so imele svojega predstavnika, delegacija pa je bila tudi panožno pestra, od politikov, filma in gledališča do glasbe, kjer smo rockovsko poglavje predstavljali mi, skupina September. Ko so Kubanci videli naše ozvočenje – Vedran Božić je s seboj privlekel ozvočenje skupine Time –, je bil to zanje čisti šok. Ojačevalci Marshall so bili zanje vesolje. Po cele dneve smo igrali na več prizoriščih v Havani in poslušalci so nam sledili od enega odra do drugega. Povsem so nas vzljubili, zanje smo bili The Rolling Stones. Naslavljali so nas Črni september (September Nero), kar nam je delnice še bolj dvignilo. Z nami bi moral biti tudi Tito, a sta si bila s Castrom takrat v laseh. Je pa na Kubi prišlo do zamenjave na čelu Socialistične mladine Jugoslavije, ko je Azema Vlasija zamenjal Lev Kreft. Kulturniki smo bili nekakšno mašilo za vsa ta notranja politična obračunavanja. Kulturni program je potekal v obliki povork na kamionih. Tam je stala častna loža, kjer sta sedela Fidel Castro in Jaser Arafat. Vsaka država je imela približno dvanajst minut, da se predstavi. Vodstvo je določilo, da bomo mi izvajali najprimernejši skladbi, Domovino moja in Majko zemlja. Takoj je bilo kričanje, ko smo začeli z nastopom. In ko je Tihomir Pop Asanović stopil naprej, da s solažo opozori nase, so nanj takoj z vseh strani skočili varnostniki, saj so bili prepričani, da je terorist, nekakšen atentator na Castra. Krasni spomini, cel svet je bil tam.
Ali ste se srečali s Fidelom in Jaserjem?
Fidela smo videli samo na daleč, z Jaserjem pa smo se celo rokovali.
Leta 2003 ste v sklopu vrnitve, med katero ste promovirali kompilacijo The Best of September, odprli za skupino Deep Purple, ki je tistega leta nastopila v Hali Tivoli. Kako je prišlo do tega?
V postseptembrskem času sta se zgodila dva izredna koncerta, eden je bil na Nishville Jazz Festivalu, drugi pa v sklopu koncerta Deep Purple. Povod za slednjega je bil izid cedeja The Best of September. Menedžment skupine Deep Purple si je zaželel, da bi občinstvo ogrela domača rockerska ekipa, ki bi glasbo izvajala v drugačnem duhu od Purplov, a vseeno rockerska. Začeli so nas nagovarjati in na koncu smo pristali, ker bi z nastopom nekako podprli izid omenjenega best-offa. Pet pesmi bomo že spacali skupaj, sem bil prepričan, in pristali smo. Pred tem smo imeli en session in mislim, da smo tisti kratek nastop dobro oddelali. Z nami je nastopil tudi Tulio Furlanič in spomnim se, kako ga je Ian Pace nenehno zasledoval in rotil, naj mu proda klasični set bobnov Ludwig. Zabavno je bilo tudi po koncertu. Roger Glover – do tistega trenutka sploh nisem vedel, da pravzaprav on vodi in pelje vso Deep Purple zgodbo – nas je pohvalil in me vprašal, katera formacija skupine Deep Purple od premnogih se mi je najbolj dopadla. Izvedel je namreč, da je tudi skupina September imela več različnih kombinacij. Ko sem mu pošteno povedal, da tista, ki je leta 1975 posnela album Come Taste the Band, ko je bil pevec David Coverdale, kitarist Tommy Bolin in basist Glenn Hughes, se je obrnil in me enostavno ni več pogledal. Tako užaljen je bil, da me je celo noč ignoriral. Nisem vedel, da ga bo tako prizadelo.
Za slovo bi preveril še eno urbano legendo: je res, da vam neki točaj v ZDA ni hotel postreči pijače, ker je mislil, da ste Indijanec?
To je moje največje razočaranje nad Ameriko. V ZDA smo bili v času razvpitega motorističnega srečanja v Daytoni, in ker smo bili dobrih tristo kilometrov proč in smo imeli nekaj prostih dni, smo si rekli, da gremo zadevo preverit. Motorji, ženske, Hells Angels, vse to se nam je zdelo zelo privlačno. Med potjo pod vročim floridskim soncem nas je hitro zažejalo, pred nami je bila namreč samo ravna avtocesta, ki se ni in ni hotela končati. Po dveh urah vožnje smo končno zagledali bencinsko črpalko s saloonom. Kot iz filma. Vstopili smo skozi značilna nihajoča vratca, notri so bili neki sumljivi tipi, iz zvočnikov je donel južnjaški boogie rock. Res smo vsi imeli grive, usnjene hlače in barvo s Kolezije. Ko je točaj vprašal, kaj bomo pili, naročim šest piv. Obrne se in jih na šank postavi pet – pred vse, le pred mene ne. In bend jih spije na dušek. Še preden se je obrnil, sem naročil še eno rundo, in znova jih prinese pet, zato sem ga vprašal, kaj pa jaz. Pogleda me, puhne dim cigare v moj obraz in pravi: »We don't serve fuckin' natives, Seminolas.« (Ne strežemo domorodcem, Seminolam.) Cel bend je zastrigel z ušesi in Čoro me je jezno vprašal: kaj ti je rekel, pička mu materina? Odvrnem mu, da pravi, da ne streže domorodcem, mamu mu jebem. Takrat je točaj zaslišal, da govorimo v nekem njemu neznanem jeziku, in končno vprašal, od kod pravzaprav prihajamo. Potem se je seveda opravičeval, častil rundo ali dve. Šok je bil res velik. Najbolj pa sem si mislil, ubogi Indijanci.
Gregor Bauman
Ni komentarjev:
Objavite komentar